2021. okt 22.

Falusi ház dioráma 1/35 méretarányban - a kezdetek

írta: daneeer
Falusi ház dioráma 1/35 méretarányban - a kezdetek

Nagy fába vágtam a fejszémet a következő dioráma elkészítésénél. Pinteresten állandóan találkozom szinte teljesen élethű falakkal, omladozó vakolatokkal, téglarésekkel. Úgy éreztem, hogy ezt nekem is kell próbálnom. Unalmas, hogy mindig csak a téglákat lehet látni a saját diorámáimon. Legyen valami újdonság, valami extra a korábbiakhoz képest.

Ahhoz, hogy nagyon jól lessen bemutatni egy omladozó ház falát, agyaltam, hogy milyen kompozíció lenne az ideális ehhez. Egyből egy vidéki, falusi ház jutott eszembe, mondjuk 1945 magasságában, amikor a Második Világháború kimenetelen szinte biztos volt. Ebben az időben a német csapatok már készültek a háború lezárására és a még aktív csapatok is inkább menekülésre fogták.

Ezét jött az ötlet, hogy akkor legyen, egy olyan ház megépítése, aminek az egyik oldalán német katonák és a másik oldalán amerikai katonák "kergetik" egymást. A dioráma 1/35 méretarányban készült és a központi eleme a fal két oldala lett. Ennek köszönhetően jobban bele tudtam magamat kényszeríteni, hogy megismerjem az élethű vakolat elkészítésébe. 20211017_221031.jpg

Az alapot most is szivacs adta, nem több, mint 25x10cm alapterületen. Az épület falait habszivacs, gyurma alkotja, valamint a nyílászárókhoz balsafát és egyéb könnyen megmunkálható fadarabokat használtam.

Célom az volt, hogy megmutassam a diorámán egy falui ház külső és belső terét, falait, részleteit. Nem utolsó sorban, figyelembe kellet vennem, hogy egy elég kicsi helyen kell megoldani a történek bemutatását. Adott volt 4 német katona, akik bujkálnak egy parasztházban az amerikai katonák elől. Mindent megtesznek, hogy ne lássák meg őket. De sajnos az igazság más volt és az amerikai katonák tudták, hogy rejtőzködnek a házban ellenséges csapatok.

Dioráma és a vakolat elkészítése

Miután megnéztük, hogyan is szeretnénk bemutatni ezt a történetet, nincs más dolgunk, mint a vakolatot elkészíteni. Ehhez a szükséges lyukakat, ki kell előre vágnunk, mint például az ajtó, ablak részeit. Több megoldás is van a dioráma ház vakolatának az elkészítésére, én a temperás megoldást választottam. Ezzel a módszerrel egyenetlen felületű, erősen málló vakolatot tudunk létrehozni. Mint egy dohos pince, vagy épp ebben az esetben a falusi dioráma falának elkészítését.

Az első lépésben a hungarocellt bevontam vizesített terrakotta gyurmával, amit szépen elkentem a felülten. Ahol szükséges volt, egy csiszoltam a száradást követően. Majd rákentem sűrű tapétaragasztót, amire szükség esetén több réteg toalett papírt helyeztem. Fontos, hogy teljesen átázzon a ragasztó. Még száradás előtt az egészet beszórtam száraz csemperagasztóval. Majd puha ecsettel lesöpörjük a felesleget. Ezt követően az egészet lefújjuk fixálóval és hagyjuk megszáradni.

A száradást követően felvisszük a temperát és azokon a helyeken, ahol a vakolat mállását szeretnénk imitálni, ott közvetlenül a tubusból vigyük fel a festéket a felületre. És ahol a dioráma falát épen szeretnénk megjeleníteni, ott kicsit vizesítsük a felületet.

Fontos azt megjegyezni, hogy a tempera, nem színezésre szolgál, pusztán a vakolat megjelenítését szolgálja. Néhány pert várakozást követően hozzáfoghatunk a mállás elkészítésének. Utolsó lépésben kezdjük egy kocogtatni a vastagon felvitt tempera felületeket fával ill. kapargatni tűvel. A porózusnak köszönhetően a hígítatlan felület könnyen leválik a felületről, míg a vizesített részeg tapad a falhoz.

Ezen a diorámán most nem használtam színezést, de ha szeretnénk, akkor azt a mállás imitálását követően tegyük meg. Ebben az esetben olajfestéket használjunk és figyeljük rá, hogy a vakolat ne sérüljön tovább. Az esetleges fényes felületeket kezeljük pasztellkrétaporral.

Kiegészítők a dioráma legfőbb elemei

A másik próbálkozásom ugyan ebben a diorámában, hogy készítek 1/35ös méretarányú élelmiszereket, mint kenyeret, kolbászt, krumplit. Amiket a ház különböző részét helyezek majd el. Fontos megjegyezni, hogy a mellékelt képek, még nem a végleges állapotot tükrözik.
Az élelmiszereket levegőre száradó gyurmából készítettem el és a színezéshez temperát használtam.

A diorámát még feldobtam egy falusi hordó, tejes kanna, italos tartóval. Ezen kívül készítettem burgonya rakást és zsákokat szintén gyurmából. 

Úgy gondolom, hogy van még mit csinálnom….remélem még idén végzek vele és m,innál előbb fel tudom tölteni a képeket az oldalra és írni hozzá egy kis leírást.

Falusi ház dioráma jelenlegi állapota

Csatlakozz!

Instagram - heti 2 új kép a munkáimról
www.instagram.com/diorama_makett/

Youtube - havi 1-2 videó
www.youtube.com/channel/hobby_makett

Szólj hozzá

makett dioráma makett építés német katona amerikai katonák dioráma 1:35 makette makett 1:35 dioráma készítés dioráma alkotás makett ház dioráma tégla Hobby dioráma alapok dioráma kezdőknek makett kezdőknek