2013. dec 29.

Tutorial 3 - Hogyan készítsünk kőfalat?

írta: daneeer
Tutorial 3 - Hogyan készítsünk kőfalat?

Hogyan készítsünk kőfalat

A bemutatóra készített jeleneteim közül az utolsó egy szüreti beállítás volt, amelynek a hátteréhez egy kőfalat "építettem". Semmi drága dolgot nem használtam hozzá, mint oly sok más esetben, most is kukáztam a legfontosabb alapanyagot. Depron lapot használtam hozzá, amit a makettezők igen gyakran alkalmaznak, mivel nagyon könnyű és a megmunkálása is egyszerű. Ez egy styrofoam hab, amit lapkban is meg lehet vásárolni hobbyboltokban, de még egyszerűbb, ha az egyik bevásárlásunk után nem dobjuk ki a vákumcsomagolt hús fehér habtálcáját. Én is így jutottam hozzá. Persze ezzel csak egy kisebb méretű falat tudunk csinálni, de nekem most nem is kellett nagyobb. Miután levágtam a peremét, kaptam egy szép hablapot, amire szabad kézzel rárajzoltam a mintát. Inspirációért kereshetünk különböző rakásmintákat a neten, esetleg ki is nyomtathatjuk, és karbonpapír (indigópapír) segítségével átvetíthetjük a depronra. Ezután egy hegyes eszköz segítségével véssük ki a fúgák vonalait. Én egy tűreszelőt használtam, de alkalmas lehet egy műszerész csavarhúzó vagy egy ár is.
 
 
 
 
 
 
Miután bevéstük a mintázatot, egy kicsit tönkre kell tennünk a kövek felületét is, hogy ne legyenek olyan tökéletesen simák. Erre a legalkalmasabb az akryl alapú lakkspray. Ez ugyanis oldja a depronhabot, szépen felmarja a felületét. Fújjuk be vele a kőfalunkat, majd egy fogkefével nyomkodjuk be. Ezzel érdes, szemcsés lesz a kő. Ott, ahol mélyebb bemaródásokat szeretnénk elérni, más módszert kell alkalmaznunk. Én egyszerűen kifújtam egy kevés lakkot egy kis tálkába, és egy fültisztító pálcikát nyomkodtam bele. Ezzel a "maró szerszámmal" elkezdtem mélyedéseket nyomkodni itt-ott a kövekbe. 
 
 
 
Most következik a színezés. Ez persze attól is függ, hogy ki milyen kőzetet szeretne megjeleníteni. Mivel én homokkövet választottam, a homo ksárga volt az alapszínem. Ezt akrilfestékből kevertem ki, és lekentem vele a köveket. Nem baj, ha a fúgába is jut belőle, később ezt eltüntetjük majd. Az alapszín után jön a szórakozás, jelen esetben a sárga és a barna különböző árnyalatait száraz ecseteléssel juttattam fel a homok sárgára. Ügyeljünk arra, hogy ez ne legyen egyenletes, hiszen minden egyes kődarab más és más. 
 
 
 
Most következik a fúgák kitöltése. Ehhez nemes egyszerűséggel csemperagasztót vettem igénybe. Egy keveset szárazon rákanalaztam a kőfalra, majd szépen belesöpörtem a mélyedésekbe. Utána az egészet fixálhatjuk lakkspray-vel. 
 
 
 
A kőfal aljára kenhetünk egy kis szürke festéket, amivel a felfröccsenő sarat imitálhatjuk (Erre egyébként valódi sarat is használhatunk.) Némi zölddel a mohásodást is érzékeltethetjük.
 
 
Mielőtt még besöpörném a dicséreteket, be kell valljam, hogy a leírt ötletek nagy részét egy magyar makettező, Adóba László könyvéből szereztem. A könyv címe Építsünk diorámát!. Annyira jó könyv, hogy angolul is megjelent. Remek leírások és fotók vannak benne, amelyek lépésről lépésre mutatják be az épületmakettek építését. A trükkök nagy része a miniatűrözők számára is hasznos lehet. 
Szólj hozzá